9 Het was dit keer niet makkelijk om een onderwerp te vinden. Geen last van writers block maar er kwam gewoon niets in me op waar ik iets over te melden had. Toen ik onder de rook van Rotterdam op het hoofd kantoor van een grote frisdrankproducent een trotse regenboog vlag zag wapperen met het logo, dacht ik woke…misschien… Je zegt snel iets verkeerd, maar daar heb ik me eigenlijk nooit zo veel van aangetrokken. Ik behoor tot de mondige meerderheid en ben niet zo onder de indruk van de drammers van de cancel cultuur. Zo’n vlag met logo is dat nou oprecht of is het gewoon marketing… ik blijf het me steeds afvragen. Het troosteloze uitzicht van een WK voetbal zonder de grote campagnes. Ik begrijp het wel, niemand wil geassocieerd worden met een regime dat de dood van vele arbeiders tijdens het bouwen van de stadions op zijn geweten heeft. Maar toch… al die jongetjes en meisjes zonder voetbalplaatjes, zonder wuppies, leeuwtjes, toeterhoeden en wat hebben we allemaal niet meer voor geweldige creatieve en succesvolle acties gehad in het verleden. Nu zien we daar niets van terug! Het gaat daardoor ook niet echt leven. Natuurlijk hebben we op dit moment maatschappelijke problemen die veel belangrijker zijn dan het ontbreken van oranje attributen, maar toch… Ik ben altijd blij verrast als ik bij de grootgrutters een succesvol premium zie. Het laat mijn creatieve hart altijd weer een beetje harder kloppen. Onlangs sprak ik een oud collega die sinds kort werkzaam is bij een van de grote printmanagementbedrijven die op dit moment vrijwel alle bluechip bedrijven wereldwijd van premiums en business gifts voorzien. We hadden het over de promotionele acties voor de komende periode en eerlijk gezegd schrok ik een beetje toen hij me vertelde dat een groot deel van de acties die voor volgend jaar gepland zijn digitale content wordt. Geen productie in China en dus ook geen lange levertijden, geen stijgende transportprijzen die in de tijd dat de goederen worden geproduceerd de winst laten verdampen, geen liability op product safety. Kortom, alles op safe. Geen echte premiums maar digitale content. Indirect veroorzaakt door een cancelcultuur die bij verkeerde keuzes je beursaandeel dermate laat dalen zodat je als marketingafdeling wel twee keer nadenkt voordat je een leuke premiumactie inzet. Ik denk met weemoed aan de Flipje van de Betuwe sleutelhangers uit mijn jeugd en ik vrees dat die acties nooit meer terugkomen, hoe creatief en professioneel we als industrie ook ideeën blijven aanbrengen. René Los Woke en weemoed COLUMN RENÉ LOS z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 17
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5