PROMZ VAK 2022-03

Met nieuw elan kijken naar de toekomst 9 fieke producten die voor de promotionele markt bedoeld zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld een bluetooth speaker die heel goed te bedrukken is, die is echt op ons verzoek gemaakt.” Loyalty nog groeimarkt Onder Intraco Trading vallen ook de Duitse tak van Intraco in Nordhorn (voor de D/A/CH-landen) en DTI (desk top ideas) in London. Intraco Nederland houdt voorraad voor deze buitenlandse partijen. “Op dit adres zit ook Loyalty en Incentives dat verantwoordelijk is voor zo’n een derde van onze omzet”, stelt Zwiers. “Wij denken dat daar nog een enorme groeipotentie zit. We hebben bijvoorbeeld nog niet eens een eigen site. Via de loyalty en incentives markt hebben we ons assortiment ook enorm kunnen uitbreiden buiten elektronica. Vaak weten distributeurs helemaal niet dat we dat ook kunnen leveren. Maar we zitten ook hier in het midden- en hogere segment met prachtige producten. Van diverse kookgerei tot hamam doeken, waterflessen en ga zo maar door. We denken hiermee echt nog wel een slag te kunnen slaan en we zullen de komende tijd ook steeds meer van ons laten horen. En veel is afkomstig van de New Wave groep. Nu hebben we met name bekendheid binnen de kerstmarkt en loyaliteitsprogramma’s met deze producten, maar we gaan hier ook bekendheid aan geven binnen de promomarkt.” Trends Gevraagd naar de belangrijkste trend, is Zwiers duidelijk: “duurzaamheid”. ”Natuurlijk hebben wij onze focus hierop liggen, want we zijn met elektronica best vervuilend. Dus zoeken we naar manieren om dat te compenseren. Bijvoorbeeld door bomen terug te planten. Maar het is een illusie om te denken dat we morgen helemaal duurzaam zijn. Dat is gewoon niet zo. We proberen zo duurzaam mogelijke materialen te gebruiken en natuurlijk probeer je zoveel mogelijk te recyclen. Maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. We hebben een bepaalde ondergrens waar we nooit doorheen willen zakken. Dan wordt elektronica strooigoed en dat kan in onze ogen nooit de bedoeling zijn. Onze producten moeten gewoon heel lang meegaan en een hoge kwaliteit leveren, ook dat is duurzaamheid. Wat heb je aan een speaker die je na een dag weggooit omdat er geen mooi geluid uitkomt? We hebben onlangs wel een compliance en sustainability manager aangesteld. Dat is Gilbert Schenkhuizen. Gilbert is een oude bekende in de branche en heeft ook een aantal werkzaamheden van Mark van Heesch overgenomen voor wat betreft sourcing. Ik zou het op prijs stellen als we als suppliers meer samenwerken op het gebied van duurzaamheid. Nu is iedereen opnieuw het wiel aan het uitvinden, bijvoorbeeld op het gebied van het in kaart brengen van CO2 meting. Waarom doen we dat soort zaken niet gezamenlijk? Daar heeft de eindklant straks ook veel meer aan, omdat ze dan bijvoorbeeld producten van verschillende suppliers met elkaar kunnen vergelijken op bepaalde criteria. Ik zou zoiets echt toejuichen.” Een andere trend die zichtbaar wordt is een betere samenwerking tussen supplier en distributeur. Volgens Hoeboer is dit in Duitsland al veel normaler, maar hij ziet dat de markt ook hier verandert. “Distributeurs nemen ons nu veel vaker mee naar grote klanten. Dat is slim omdat bij ons de technische kennis zit en we kunnen meedenken over productontwikkeling en over hoe het merk van die eindklant het beste voor het voetlicht te brengen, gebruik makend van onze producten. En waarom zou je dit niet samen doen? Vroeger was een distributeur al snel bang dat je er met zijn klant vandoor ging, maar nu zien ze onze kennis vooral als toegevoegde waarde richting hun klanten. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst steeds nauwer met distributeurs zullen samenwerken om een klant optimaal te kunnen servicen. Die kant willen wij als partners voor distributeurs ook veel meer op de komende tijd.” Marc Zwiers Rico Hoeboer “Ik wil graag dat mensen mij intern verrassen met nieuwe trends en innovaties.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 13

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5