PROMZ VAK 2022-03

8 Een gesprek met Intraco Trading is voor mij een thuiswedstrijd. Hemelsbreed ligt het een paar kilometer verderop van ons kantoor in Wormer aan de Zaan. Ik word ontvangen in een prachtige showroom vol met gadgets van de mooiste merken. Het bedrijf is o.a. opgezet door Oscar Spruit, die zo’n drie jaar geleden uit het bedrijf stapte. Inmiddels 22 jaar heeft de New Wave Group, waar ook bedrijven als Toppoint en Texet onder vallen een meerderheidsbelang in Intraco Trading. Nieuwe wegen Marc Zwiers is nu een jaar CEO van het bedrijf. De bedoeling was om samen met Maarten Mink (CFO) en Marc van Heesch, die lange tijd verantwoordelijk was voor sourcing, een driekoppige directie te vormen. De laatste koos echter recentelijk voor een andere betrekking, na bijna 20 jaar voor het bedrijf werkzaam te zijn geweest. Een aderlating? Zwiers ziet het vooral ook als kans. “Op het moment dat iemand ergens al lang werkt heeft die persoon heel veel kennis, maar het gevaar bestaat ook dat zo iemand sneller zegt ‘dat hebben we ooit al eens gedaan’. Nieuwe mensen betekent ook nieuwe kansen en wellicht verfrissende nieuwe inzichten. Ik wil graag dat mensen mij intern verrassen met nieuwe trends en innovaties. Dat moet ook het belangrijkste kenmerk van ons bedrijf zijn. Belangrijkste vraag Ook Hoeboer ziet in de markt hoe belangrijk het is om innovatief te zijn. “De eerste en wellicht ook belangrijkste vraag die ik krijg Intraco bestaat dit jaar 30 jaar. “Of 31”, zegt de nieuwe CEO Marc Zwiers lachend. “Maar er moest dit jaar na de donkere corona jaren iets te vieren zijn, dus bestaan we 30 jaar.” Het tekent de supplier die met name bekendheid geniet in de elektronicamarkt. Een gesprek met Marc Zwiers en Rico Hoeboer, die Commercieel Manager Benelux is bij het bedrijf over met name de toekomst. Met nieuw elan kijken naar de toekomst 30 jaar Intraco Trading: van distributeurs is ‘heb je nog wat nieuws?’. Logisch, omdat we natuurlijk vooral bekend staan om onze gadgets. Als bedrijf zijn we continu bezig met innoveren. Maar als gevolg van corona ging dat wel steeds moeilijker. We kunnen niet naar China en werken wel heel intensief samen met onze merken, maar ook dat ging natuurlijk minder goed door de pandemie.” “Dat maakt dat je op een andere manier naar je business gaat kijken”, zo valt Zwiers bij. “We kijken nu ook naar bijvoorbeeld andere productiemogelijkheden, buiten China. Dat is moeilijk voor technologie, maar het begint wel te komen. In Polen, maar ook in Zweden. Dat is goed voor je carbon footprint, maar daar worden ook echt al mooie producten gemaakt. Natuurlijk is veel nog assemblage, maar het begint wel te komen.” Merken Intraco Trading heeft vooral bekendheid door de merken die het op de promotionele markt verkoopt. “Eén van onze belangrijkste partners is Xoopar”, vertelt Hoeboer. “Dit merk voeren we exclusief. Alles wat ze maken is zoveel mogelijk van gerecycled materiaal of andere duurzame materialen. Van oplaadkabels tot speakers tot wireless charging etc. Met hen hebben we een zeer goede samenwerking en ontwikkelen we ook bepaalde producten. Daarnaast voeren we merken als Fresh ‘n Rebel, Philips, Blaupunkt en House of Marley. En we hebben sinds dit jaar een nieuw merk op de markt gebracht, Jays genaamd. Dit merk is van Zweedse makelij en zit in het hogere segment, maar omdat ze uit de New Wave Group komen kunnen we voor een goede prijs aanbieden voor distributeurs. Ook maken ze een aantal speciz 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 11

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5