THEMA . . GROEN VA KB L AD VOOR D I S T R I BU T E UR S VAN PROMO T I ON E L E PRODUC T E N E N D I E NS T E N I N N E D E R L AND E N B E L G I Ë www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - oktober/november 2022 - nummer 5 v a k
I N H O U D C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Ad van Poppel, Frank de Bruin, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Lisette Erdtsieck, Ruud Slierings, Marjolein Straatman, Judith Munster, Fred Sengers, Melanie Straatman Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Pierre van den Ancker Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@hetportaal.com Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Productie/traffic: Romina de Graaf - van Gerven Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Creative Owl Media, Dirk Leemans, iStockphoto, Luzan Veenendaal. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. I N H O U D 45 67 72 10 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Nieuw elan bij Intraco. <10> Supplier vs. distributeur <14> Column René Los <17> De mooie merken van Plastoria. <18> Bedrukt glas in kleine oplage. <25> Richard Kies: om elke pols een horloge. <28> Het groene giftconcept van Treebytree. <34> Het alternatief voor PromZ.live: paviljoen op de bouwbeurs. <37> Thema: groen. Letterlijk groene relatiegeschenken en promotionele producten. <45> New ProductZ <52> TUBES Gifts: nieuw relatiegeschenken concept. <65> Merkenregister <67> Bedrijfstak pensioenfonds MITT laat deel van de branche beven <72> Sourcing in China in Corona-tijd deel 3: Van made in China naar made in Europe? <76> Bedrijfprofielen <80> Notez <121> 28 v a k 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 5
C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) Vechten of vluchten De vecht-of-vluchtreactie is een verdedigingsmechanisme dat optreedt wanneer het brein acuut gevaar detecteert. Veel bedrijven uit de branche detecteren acuut gevaar in de vorm van het MITT (het bedrijfstak pensioenfonds voor Mode, Interieur, Textiel en Tapijt). Een fonds dat geen hoofdzakelijkheidscriterium kent (meer dan 50% van je omzet afkomstig uit die branche) en dus bij je aan kan kloppen als slechts 1% van je omzet uit textiel bestaat. ‘Wat heeft dat met ons te maken?’, zo zullen veel vakgenoten zich afvragen, die nog niets over deze zaak weten? Lees het artikel op pagina 72 en luister het radioprogramma van Pointer terug, waarvan we in het artikel de QR-code geplaatst hebben. Veel bedrijven uit onze branche vertonen een vluchtreactie. Wanneer je je kop maar niet boven het maaiveld uitsteekt, val je niet op en zal het MITT geen claim bij je neerleggen. Tot nu toe lijkt dit te werken, want je hoort er bijzonder weinig over. Wie echter doorvraagt, krijgt te horen dat veel distributeurs slapeloze nachten hebben over dit dossier. Er zijn veel bedrijven die geschikt hebben, veel anderen hebben rechtszaken verloren. Onze branchevereniging zet met veel passie een meersporenbeleid in, waarvan lobbyen via ONL een van de belangrijkste sporen is. Een alternatief spoor daarnaast zou kunnen zijn om de bokshandschoenen op te pakken en collectief te vechten. Wat het beste spoor is? Wie het weet mag het zeggen. Misschien zou je je kaarten op meerdere strategieën moeten zetten. Persoonlijk ben ik niet vies van een robbertje vechten! 9 v a k 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 7
WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “Mijn aandeel in het uitbouwen van het bedrijf zit hem met name in de opening naar de retailmarkt.” (Lionel Wajs, Plastoria, pag. 21) “Persoonlijk advies moet weer winnen van snelheid.” (Pieter Ophof, La Moustache, pag. 15) “Ik wil graag dat mensen mij intern verrassen met nieuwe trends en innovaties.” (Marc Zwiers, ceo Intraco Trading, pag. 13) “IK VERKOOP DE HELE DAG CADEAUTJES. DAN HEB JE TOCH HET LEUKSTE BEROEP VAN DE WERELD?” (Richard Kies, logohorloge.com, pag. 29) “DIT IS HET ALLEREERSTE ECHT 100% DUURZAME PROMOTIONELE PRODUCT DAT EEN DISTRIBUTEUR KAN INZETTEN RICHTING ZIJN KLANTEN.” (Ton Lobker, Treebytree, pag. 35) “Ik denk dat we een kans maken op basis van onder meer het ‘vrij verkeer van goederen en diensten’. Waarom zou je niet zelf mogen kiezen waar je je pensioen onderbrengt?” (Hans van Meerten, advocaat, pag. 75) 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 9
DOOR PETER VAN GESTEL 10
8 Een gesprek met Intraco Trading is voor mij een thuiswedstrijd. Hemelsbreed ligt het een paar kilometer verderop van ons kantoor in Wormer aan de Zaan. Ik word ontvangen in een prachtige showroom vol met gadgets van de mooiste merken. Het bedrijf is o.a. opgezet door Oscar Spruit, die zo’n drie jaar geleden uit het bedrijf stapte. Inmiddels 22 jaar heeft de New Wave Group, waar ook bedrijven als Toppoint en Texet onder vallen een meerderheidsbelang in Intraco Trading. Nieuwe wegen Marc Zwiers is nu een jaar CEO van het bedrijf. De bedoeling was om samen met Maarten Mink (CFO) en Marc van Heesch, die lange tijd verantwoordelijk was voor sourcing, een driekoppige directie te vormen. De laatste koos echter recentelijk voor een andere betrekking, na bijna 20 jaar voor het bedrijf werkzaam te zijn geweest. Een aderlating? Zwiers ziet het vooral ook als kans. “Op het moment dat iemand ergens al lang werkt heeft die persoon heel veel kennis, maar het gevaar bestaat ook dat zo iemand sneller zegt ‘dat hebben we ooit al eens gedaan’. Nieuwe mensen betekent ook nieuwe kansen en wellicht verfrissende nieuwe inzichten. Ik wil graag dat mensen mij intern verrassen met nieuwe trends en innovaties. Dat moet ook het belangrijkste kenmerk van ons bedrijf zijn. Belangrijkste vraag Ook Hoeboer ziet in de markt hoe belangrijk het is om innovatief te zijn. “De eerste en wellicht ook belangrijkste vraag die ik krijg Intraco bestaat dit jaar 30 jaar. “Of 31”, zegt de nieuwe CEO Marc Zwiers lachend. “Maar er moest dit jaar na de donkere corona jaren iets te vieren zijn, dus bestaan we 30 jaar.” Het tekent de supplier die met name bekendheid geniet in de elektronicamarkt. Een gesprek met Marc Zwiers en Rico Hoeboer, die Commercieel Manager Benelux is bij het bedrijf over met name de toekomst. Met nieuw elan kijken naar de toekomst 30 jaar Intraco Trading: van distributeurs is ‘heb je nog wat nieuws?’. Logisch, omdat we natuurlijk vooral bekend staan om onze gadgets. Als bedrijf zijn we continu bezig met innoveren. Maar als gevolg van corona ging dat wel steeds moeilijker. We kunnen niet naar China en werken wel heel intensief samen met onze merken, maar ook dat ging natuurlijk minder goed door de pandemie.” “Dat maakt dat je op een andere manier naar je business gaat kijken”, zo valt Zwiers bij. “We kijken nu ook naar bijvoorbeeld andere productiemogelijkheden, buiten China. Dat is moeilijk voor technologie, maar het begint wel te komen. In Polen, maar ook in Zweden. Dat is goed voor je carbon footprint, maar daar worden ook echt al mooie producten gemaakt. Natuurlijk is veel nog assemblage, maar het begint wel te komen.” Merken Intraco Trading heeft vooral bekendheid door de merken die het op de promotionele markt verkoopt. “Eén van onze belangrijkste partners is Xoopar”, vertelt Hoeboer. “Dit merk voeren we exclusief. Alles wat ze maken is zoveel mogelijk van gerecycled materiaal of andere duurzame materialen. Van oplaadkabels tot speakers tot wireless charging etc. Met hen hebben we een zeer goede samenwerking en ontwikkelen we ook bepaalde producten. Daarnaast voeren we merken als Fresh ‘n Rebel, Philips, Blaupunkt en House of Marley. En we hebben sinds dit jaar een nieuw merk op de markt gebracht, Jays genaamd. Dit merk is van Zweedse makelij en zit in het hogere segment, maar omdat ze uit de New Wave Group komen kunnen we voor een goede prijs aanbieden voor distributeurs. Ook maken ze een aantal speciz 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 11
Met nieuw elan kijken naar de toekomst 9 fieke producten die voor de promotionele markt bedoeld zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld een bluetooth speaker die heel goed te bedrukken is, die is echt op ons verzoek gemaakt.” Loyalty nog groeimarkt Onder Intraco Trading vallen ook de Duitse tak van Intraco in Nordhorn (voor de D/A/CH-landen) en DTI (desk top ideas) in London. Intraco Nederland houdt voorraad voor deze buitenlandse partijen. “Op dit adres zit ook Loyalty en Incentives dat verantwoordelijk is voor zo’n een derde van onze omzet”, stelt Zwiers. “Wij denken dat daar nog een enorme groeipotentie zit. We hebben bijvoorbeeld nog niet eens een eigen site. Via de loyalty en incentives markt hebben we ons assortiment ook enorm kunnen uitbreiden buiten elektronica. Vaak weten distributeurs helemaal niet dat we dat ook kunnen leveren. Maar we zitten ook hier in het midden- en hogere segment met prachtige producten. Van diverse kookgerei tot hamam doeken, waterflessen en ga zo maar door. We denken hiermee echt nog wel een slag te kunnen slaan en we zullen de komende tijd ook steeds meer van ons laten horen. En veel is afkomstig van de New Wave groep. Nu hebben we met name bekendheid binnen de kerstmarkt en loyaliteitsprogramma’s met deze producten, maar we gaan hier ook bekendheid aan geven binnen de promomarkt.” Trends Gevraagd naar de belangrijkste trend, is Zwiers duidelijk: “duurzaamheid”. ”Natuurlijk hebben wij onze focus hierop liggen, want we zijn met elektronica best vervuilend. Dus zoeken we naar manieren om dat te compenseren. Bijvoorbeeld door bomen terug te planten. Maar het is een illusie om te denken dat we morgen helemaal duurzaam zijn. Dat is gewoon niet zo. We proberen zo duurzaam mogelijke materialen te gebruiken en natuurlijk probeer je zoveel mogelijk te recyclen. Maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. We hebben een bepaalde ondergrens waar we nooit doorheen willen zakken. Dan wordt elektronica strooigoed en dat kan in onze ogen nooit de bedoeling zijn. Onze producten moeten gewoon heel lang meegaan en een hoge kwaliteit leveren, ook dat is duurzaamheid. Wat heb je aan een speaker die je na een dag weggooit omdat er geen mooi geluid uitkomt? We hebben onlangs wel een compliance en sustainability manager aangesteld. Dat is Gilbert Schenkhuizen. Gilbert is een oude bekende in de branche en heeft ook een aantal werkzaamheden van Mark van Heesch overgenomen voor wat betreft sourcing. Ik zou het op prijs stellen als we als suppliers meer samenwerken op het gebied van duurzaamheid. Nu is iedereen opnieuw het wiel aan het uitvinden, bijvoorbeeld op het gebied van het in kaart brengen van CO2 meting. Waarom doen we dat soort zaken niet gezamenlijk? Daar heeft de eindklant straks ook veel meer aan, omdat ze dan bijvoorbeeld producten van verschillende suppliers met elkaar kunnen vergelijken op bepaalde criteria. Ik zou zoiets echt toejuichen.” Een andere trend die zichtbaar wordt is een betere samenwerking tussen supplier en distributeur. Volgens Hoeboer is dit in Duitsland al veel normaler, maar hij ziet dat de markt ook hier verandert. “Distributeurs nemen ons nu veel vaker mee naar grote klanten. Dat is slim omdat bij ons de technische kennis zit en we kunnen meedenken over productontwikkeling en over hoe het merk van die eindklant het beste voor het voetlicht te brengen, gebruik makend van onze producten. En waarom zou je dit niet samen doen? Vroeger was een distributeur al snel bang dat je er met zijn klant vandoor ging, maar nu zien ze onze kennis vooral als toegevoegde waarde richting hun klanten. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst steeds nauwer met distributeurs zullen samenwerken om een klant optimaal te kunnen servicen. Die kant willen wij als partners voor distributeurs ook veel meer op de komende tijd.” Marc Zwiers Rico Hoeboer “Ik wil graag dat mensen mij intern verrassen met nieuwe trends en innovaties.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 13
DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier en distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Pieter Ophof (distributeur La Moustache) en Sander Vos (supplier Valenta). We gaan alweer richting het eind van het jaar. Hoe kijk je terug op 2022? “Wij kijken met dankbaarheid terug op 2022, zeker na twee jaar corona. Onze klanten zijn ons trouw gebleven en ze staan altijd open voor nieuwe concepten. Ook zijn we heel creatief geweest in deze tijden. We hebben nieuwe producten ontwikkeld, zoals een telefoonkoord dat geschikt is voor elke smartphone. Ook de oorlog in Oekraïne is uitdagend. 80 procent van onze artikelen komt daarvandaan. Onze partners hebben het wel zwaar gehad. We konden ze vooral helpen door orders te blijven plaatsen. Omdat er geen vliegverkeer mogelijk is, komen ze onze bestellingen met een bus brengen. Dat is normaal gesproken 24 uur rijden maar die man is nu zo’n vijf dagen onderweg, door alle controles. Hij moet soms een nacht in de bus slapen omdat hij moet wachten op de juiste papieren.” Wat is je zakelijke verwachting voor 2023? “Wij werken met partners, maar we hebben dit jaar voor het eerst ook zelf op de Leveranciersdagen gestaan. Valenta bestaat al twintig jaar, maar we zijn vooral bekend in de retail en de telecommarkt. We zijn nu zo’n drie jaar actief in de promotionele markt. Er is heel veel interesse voor ons mobile lifestyle-merk dat zich richt op alles wat je met je meedraagt, zoals telefoon, sleutels, pasjes en oordopjes. Mensen waarderen het dat ze echt een merk in handen hebben dat een zekere waarde vertegenwoordigt. Wij verwachten heel veel van 2023 en we zijn klaar om de markt zo goed mogelijk te bedienen.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Eén ding is duidelijk, en dat is kwaliteit in onderscheidende producten. Uiteraard zo ecovriendelijk mogelijk. Wij voeren dat door in onze producten en verpakkingen. We hebben vegan leer, maar ook leer dat alle certificaten heeft.” Wie of wat is een belangrijke inspiratie(bron) voor je (geweest) en waarom? “Dat is een goede vraag! Er is zoveel om van te leren, of het nu een persoon of bedrijf is. Ik ben enorm onder de indruk van mijn familie en vrienden, van wie er veel ook ondernemer zijn. Ik krijg inspiratie van entrepreneurs, omdat ze een idee hebben en het dan daadwerkelijk uitvoeren. Niet alleen dromen, maar het ook dóen. En dat kan alleen met de juiste mensen om je heen. Mijn dochter van 19 heeft een kaartspel bedacht; dat gaat helemaal viraal op TikTok. Ik sta nu samen met mijn vrouw de pakjes in te pakken…” Waarvoor kunnen ze jou ’s nachts wakker maken? “Voor een tenniswedstrijd, zoals laatst die van Federer en Nadal. Voor de US Open, midden in de nacht, blijf ik ook wakker. Ik tennis zelf drie keer in de week. Federer en Nadal zijn twee karakters die voor mij staan voor mentale kracht en een enorm doorzettingsvermogen. Dat is een klasse apart. O, en voor sushi en champagne kun je me ook wakker maken…” ‘De trend is kwaliteit in onderscheidende producten’ Sander Vos Valenta 14
9 ‘Persoonlijk advies moet weer winnen van snelheid’ Pieter Ophof La Moustache We gaan alweer richting het eind van het jaar. Hoe kijk je terug op 2022? “2022 is in alle opzichten een uitdagend jaar geweest. De nasleep van de pandemie, de oorlog in Oekraïne, de torenhoge inflatie, het personeelstekort en de energiecrisis hebben geresulteerd in een continue verschuiving van prioriteiten. Dat vraagt om flexibiliteit van iedereen. Het was regelmatig zoeken naar oplossingen voor onze klanten, maar we kunnen met gepaste trots terugkijken op dit jaar.” Wat is je zakelijke verwachting voor 2023? “De roerige tijden zijn nog niet voorbij. Toch willen we de focus volledig leggen op de belangrijke zaken. Hierbij denk ik vooral aan het optimaliseren van de samenwerking met klanten en leveranciers, waarbij de klant weer centraal gesteld wordt. Automatisering en digitalisering zijn een goede zaak en helpen ons om sneller en gemakkelijker te werken, maar het heeft ook als gevolg dat onze maatschappij zich steeds onpersoonlijker ontwikkelt. De focus ligt vooral op de snelheid van handelen. Wij willen daarom de nadruk leggen op persoonlijk advies, waarbij producten van hoge kwaliteit met goede service geleverd worden. Alleen dan zullen langdurige samenwerkingen het winnen van kortstondige, onpersoonlijke acties.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Door alle mondiale ontwikkelingen ligt nog meer de focus op duurzame oplossingen. Hierbij ligt in mijn ogen te veel de nadruk op het (her)gebruiken van milieuvriendelijke grondstoffen, terwijl bijvoorbeeld lokale productie en langdurig gebruik van kwaliteitsartikelen voor onze branche ook een uitdaging zijn. Duurzaamheid is namelijk gericht op het zo lang mogelijk gebruiken van de grondstoffen die op aarde aanwezig zijn en daarbij rekening houden met de leefomgeving van mens en natuur.” Wie of wat is een belangrijke inspiratie(bron) voor je (geweest) en waarom? “Mijn beide ouders die La Moustache in 1973 zijn begonnen. Ik heb de luxe gehad om in het bedrijf te mogen opgroeien en heb zo de kneepjes van het vak al vroeg geleerd. Ondertussen zijn mijn ouders alweer enkele jaren met pensioen en is het mij al vijftien jaar gegund om de koers van La Moustache te bepalen. Mijn ouders genieten samen van hun pensioen. Alleen in de Kerstperiode hebben ze soms nog wat last van de drukte van vroeger, haha.” Waarvoor kunnen ze jou ’s nachts wakker maken? “Een avontuurlijke reis met mijn gezin!” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 15
9 Het was dit keer niet makkelijk om een onderwerp te vinden. Geen last van writers block maar er kwam gewoon niets in me op waar ik iets over te melden had. Toen ik onder de rook van Rotterdam op het hoofd kantoor van een grote frisdrankproducent een trotse regenboog vlag zag wapperen met het logo, dacht ik woke…misschien… Je zegt snel iets verkeerd, maar daar heb ik me eigenlijk nooit zo veel van aangetrokken. Ik behoor tot de mondige meerderheid en ben niet zo onder de indruk van de drammers van de cancel cultuur. Zo’n vlag met logo is dat nou oprecht of is het gewoon marketing… ik blijf het me steeds afvragen. Het troosteloze uitzicht van een WK voetbal zonder de grote campagnes. Ik begrijp het wel, niemand wil geassocieerd worden met een regime dat de dood van vele arbeiders tijdens het bouwen van de stadions op zijn geweten heeft. Maar toch… al die jongetjes en meisjes zonder voetbalplaatjes, zonder wuppies, leeuwtjes, toeterhoeden en wat hebben we allemaal niet meer voor geweldige creatieve en succesvolle acties gehad in het verleden. Nu zien we daar niets van terug! Het gaat daardoor ook niet echt leven. Natuurlijk hebben we op dit moment maatschappelijke problemen die veel belangrijker zijn dan het ontbreken van oranje attributen, maar toch… Ik ben altijd blij verrast als ik bij de grootgrutters een succesvol premium zie. Het laat mijn creatieve hart altijd weer een beetje harder kloppen. Onlangs sprak ik een oud collega die sinds kort werkzaam is bij een van de grote printmanagementbedrijven die op dit moment vrijwel alle bluechip bedrijven wereldwijd van premiums en business gifts voorzien. We hadden het over de promotionele acties voor de komende periode en eerlijk gezegd schrok ik een beetje toen hij me vertelde dat een groot deel van de acties die voor volgend jaar gepland zijn digitale content wordt. Geen productie in China en dus ook geen lange levertijden, geen stijgende transportprijzen die in de tijd dat de goederen worden geproduceerd de winst laten verdampen, geen liability op product safety. Kortom, alles op safe. Geen echte premiums maar digitale content. Indirect veroorzaakt door een cancelcultuur die bij verkeerde keuzes je beursaandeel dermate laat dalen zodat je als marketingafdeling wel twee keer nadenkt voordat je een leuke premiumactie inzet. Ik denk met weemoed aan de Flipje van de Betuwe sleutelhangers uit mijn jeugd en ik vrees dat die acties nooit meer terugkomen, hoe creatief en professioneel we als industrie ook ideeën blijven aanbrengen. René Los Woke en weemoed COLUMN RENÉ LOS z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 17
DOOR LISETTE ERDTSIECK 18
8 Lionel, kun je iets vertellen over de geschiedenis van Plastoria? “Mijn grootvader is in 1935 als fabrikant van leren producten begonnen. Ik ben van Joodse origine dus mijn familie moest onderduiken in de oorlog, maar na afloop pakten ze de draad weer op. Omdat er na de oorlog gebrek aan leer was, zijn mijn grootouders zich in hun bedrijf gaan richten op goede leerimitaties waaronder skai, een product dat de neef van mijn vader toen importeerde. Hij was in die periode de enige in België die het verkocht. Uit die tijd stamt ook de naam Plastoria, een versmelting van het woord plastic en de naam van de favoriete trattoria van mijn grootvader! Toen mijn vader het stokje in de jaren zeventig overnam, richtte hij zich weer voornamelijk op producten van echt leer en zocht hij toenadering tot de zakelijke markt. In de jaren tachtig verkreeg hij de eerste merklicentie bij Balmain en zo kwamen we bij de luxere modemerken terecht en werden we supplier voor de distributeurs. Het assortiment werd in de loop der jaren uitgebreid van tassen naar schrijfwaren, elektronische apparatuur, paraplu’s en sjaals.” Dekt de naam Plastoria de lading van het bedrijf nog? “We doen al zo’n 90 jaar zaken en volgens mij is het goed om de traditie en bijbehorende naam te behouden, ondanks dat de naam niet meer helemaal representatief is voor wat we doen.” Het moderne in minimalistische stijl gebouwde kantoor van supplier Plastoria ligt in een rustige wijk niet ver van station Brussel Zuid. De sobere inrichting in zwartwit tinten wordt afgewisseld door moderne kunst aan de muur én door een vitrine waarin een in bonte kleuren gespoten skelet voorbijkomende gasten ligt op te wachten. Het handjevol medewerkers dat rustig zit te werken wordt door middel van een glazen wand gescheiden van de werkplaats waar de verpakkingswerkzaamheden plaatsvinden. Het overige personeel zit gebroederlijk – de meesten zijn al jaren in dienst - in de tuin te lunchen. Ondertussen schuif ik aan bij CEO Lionel Wajs en sales director Richard Laribij voor een gesprek over de achtergrond van dit bedrijf in betaalbare luxeproducten. Plastoria, een niche- speler op wereldniveau Hoe was het voor jou om in de voetsporen van je vader te treden? “Dat ging heel geleidelijk. Toen ik klaar was met mijn studie heb ik een paar jaar voor Procter&Gamble gewerkt, dus ik wist al iets van de zakenwereld. Bovendien ben ik erg leergierig dus ik wilde alles weten, van de basis van het proces tot en met de sales. Toen ik het stokje van hem overnam zei mijn vader meteen: ‘jij bent nu in charge, ik geef je alleen advies’, wat ik soms wel en soms niet opvolgde. Mijn grootste angst was dat ik het niet goed genoeg zou doen en dat ik zou falen ten opzichte van het personeel dat hier al zo lang werkte en dat ik al zo goed kende. In tegenstelling tot wat je vaak hoort over familiebedrijven, heeft mijn vader mij heel veel ruimte gegeven om mijn eigen koers te varen. Maar hij blijft betrokken en is hier nog bijna dagelijks een paar uur te vinden.” Was het altijd duidelijk voor je dat je het bedrijf zou gaan leiden? “Ja, ik herkende de unieke kans die het me bood. Ik zag het niet als een last en ik wist ook dat ik het zou kunnen: ik hou van hard werken en ik hou van dit bedrijf. Het gebeurde alleen iets eerder dan ik me had voorgesteld. Toen ik een jaar bij P&G werkte stierf mijn oma en dat was het moment waarop mijn vader tegen mij zei: ik wil geen druk op je leggen maar ik wil nu wel graag van je z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 19
Plastoria, een niche-speler op wereldniveau 8 (advertentie) weten of je van plan bent om binnen afzienbare tijd bij het bedrijf te komen. Dus zo geschiedde. In 2005 ben ik erbij gekomen en ik heb er nooit spijt van gehad.” Wat was het dat je vooral aantrok in het bedrijf? “Ik vond het leuk dat het internationaal georiënteerd was en ik daardoor veel kon reizen en veel mensen zou ontmoeten. Ik vond de producten mooi. Verder speelde mijn band met de mensen die er werken een belangrijke rol: Plastoria is een familie, veel mensen werken hun hele werkende leven hier. Verder was er de prachtige uitdaging om de mogelijkheden van deze niche speler om te groeien te onderzoeken. Dit alles stimuleert nog altijd mijn creativiteit.” Werk je zeven dagen per week of heb je nog andere hobby’s? “Ik begon met zeven dagen per week werken, toen ging ik naar zes, en nu zijn het er vijf en daarin krijg ik hetzelfde gedaan. Ik ben een harde werker maar ik werk om te leven. Ik vind tijd met mijn familie ook belangrijk. Ik heb een vrouw die een eigen carrière heeft, en een jonge dochter en mijn zoon zal in februari geboren worden. Verder lees ik, als afgestudeerd ingenieur, altijd graag over wetenschap om up to date te blijven. Ik ben ook erg geïnteresseerd in politiek.” Lachend voegt hij toe: “sinds kort train ik ook weer een klein beetje in de sportschool.” Wat heb jij toegevoegd aan het bedrijf als derde generatie? “Mijn aandeel in het uitbouwen van het bedrijf zit hemmet name in de opening naar de retailmarkt. Ik had het idee dat veel van de producten die we ontwikkelden ook voor eindgebruikers interessant zouden kunnen zijn. Als een bedrijf een product in onze catalogus ziet voor een derde van de prijs waarvoor het in de winkel ligt, is dat erg interessant natuurlijk. Ik heb voor onze retailtak in 2009 dan ook een apart bedrijf opgericht Distri-Brands. Op dit moment is het bijna net zo groot als Plastoria voor de zakelijke markt is, en heeft het een uitermate positieve impact op elkaar. Dus dat is een grote verandering geweest in de laatste tien jaar.” Richard, wat was jouw voornaamste doel toen je bij Plastoria ging werken? “Ik begon zo’n vier jaar geleden als agent voor Rusland en omringende staten - ik woonde toen ook een aantal jaren in Moskou - en in deze landen heb ik aanpassingen in de bedrijfsvoering doorgevoerd, zoals het versterken van de salesteams ter plekke om nieuwe distributeurs aan te spreken. Vervolgens kreeg ik dezelfde opdracht in een aantal andere landen. Toen ik in Engeland zou beginnen was daar opeens Covid-19. Van de een op de andere dag zat ik vanuit huis te werken terwijl ik normaliter zo’n 80 procent van mijn werktijd reizend doorbracht. Het was best lastig om geen face to face contact met mensen te hebben, terwijl voor deze producten persoonlijk contact juist heel wenselijk is.” Jullie producten zijn op alle continenten vertegenwoordigd. Zijn er wat betreft de verkoop van luxe items grote verschillen tussen de landen? “Ja, in het Midden Oosten zijn ze dol op grote dure producten en blingbling, en dat hebben we in huis. Maar we maken ook een meer ingetogen collectie met een ‘high quality feeling’, en die doet het bijvoorbeeld in Denemarken goed. Er mag de laatste jaren ook in Noordelijke landen wel meer getoond worden dat je iets te besteden hebt. Ook merken werken met grotere, soms oversized logo’s.” Richard Laribij z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 21
9 Plastoria, een niche-speler op wereldniveau Hoe zit dat met de Hollandse markt? Lionel: “We hebben goede distributiekanalen in Holland en de loyalty programma’s met onze op retail gerichte producten doen het goed, maar er is meer mogelijk. We doen veel meer zaken in België terwijl dat een veel kleinere markt is dan de Nederlandse. We moeten dus actiever op zoek naar distributeurs, al willen we selectief blijven.” Richard: “Er zijn distributeurs die vooral afwachten waar hun klanten mee komen. Wij hebben een nauwe samenwerking met proactieve distributeurs nodig omdat dit segment storytelling vereist. Neem een paraplu. Een leuke merkloze paraplu voor de promomarkt kost ongeveer 20 euro. Dit betaalt de klant ervoor en de ontvanger krijgt een leuke paraplu. Als de klant voor, zeg, 35 euro een Hugo Boss paraplu koopt die voor 79 euro in de winkel ligt, is dat voor de ontvanger ook daadwerkelijk een cadeau met die waarde. Dus de klant geeft nu een cadeau weg van dubbele waarde voor de ontvanger. Bovendien koopt onze distributeur hem voor ongeveer 17 euro bij ons.” Lionel: “Wij staan middenin de retailmarkt maar hebben de mindset van een bedrijf dat de zakelijke markt bedient. Onze core strength is dan ook dat de ontvanger een cadeau krijgt van een traditioneel retailmerk met grote toegevoegde waarde.” Richard: “Zo had bijvoorbeeld Cacharel onlangs een actie dat als een klant minimaal 100 euro in de winkel spendeerde, een gratis tas en sjaal ter waarde van 135 euro cadeau gegeven werd. Zoiets verkoopt zichzelf natuurlijk, maar dat kunnen we alleen maar doen als het merk een hoge merkwaarde heeft. Normaal gesproken worden promotionele producten speciaal voor de b2b-markt ontworpen en gemaakt, maar onze collectie wordt eigenlijk bepaald door de retailmarkt, waar de prijzen hoger liggen. Je kunt de producten daarom hoger positioneren en in minder grote aantallen produceren. We zijn een niche in de zakelijke markt en kunnen niet echt de competitie aangaan met bedrijven die goedkoop en in grote hoeveelheden produceren. Maar we hebben wel een heel team met designers die nauw samenwerken met de merken en daarom kunnen we voorop lopen in de laatste trends.” Hoe weten jullie deze grote merken aan Plastoria te binden? Lionel: “Ik zal je een voorbeeld geven van een van de laatste licenties die we hebben verkregen: die van Hugo Boss in 2015. Wij doen schrijfwaren en zakelijke geschenken voor hen. Het merk is internationaal nummer één in herenmode en de naamsbekendheid in Frankrijk is 99 procent. Wereldwijd hebben ze licenties verstrekt aan maar zes bedrijven, waarvan wij er dus één van zijn. Waarom? Wij konden hen een distributienetwerk bieden in 80 landen. Bovendien is de kwaliteit van ons design helemaal in hun lijn.” Hoe vrij zijn jullie eigenlijk in het design van zo’n groot merk? “We zorgen natuurlijk dat we volkomen bekend zijn met het DNA van het merk en ook krijgen we altijd algemene input van ze. We worden gebriefd over de trends en de kleuren voor de desbetreffende collectie. Hugo Boss heeft bijvoorbeeld begin 2022 een enorm succesvolle social media campagne gelanceerd om het merk opnieuw te positioneren, met een jongere en meer sportieve uitstraling en een nieuw logo. Ons creatieve team haakt daarop in en gaat aan de slag. Mijn zus heeft de leiding over het designteam hier in Brussel.” Richard: “De wat luxere merken zijn Plastoria’s corebusiness, en dat geeft veel vertrouwen. Er zijn ook veel merk beschermende regels - wat voor mij trouwens niet altijd makkelijk is - maar waardoor onze input wel ingekaderd is.” Lionel: “We zijn niet uit op korte termijn succesjes, we gaan voor de lange samenwerkingen. Omdat we al zo’n 70 jaar werkzaam zijn in deze business zijn we bekend in de industrie. We hebben acht merken en die verzorgen we goed. Het is op dit moment het maximale dat we op een zorgvuldige en professionele manier kunnen verwerken.” Lionel en Michel Wajs z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 23
9 Je kunt wel zeggen dat Tom bier door zijn aderen heeft lopen en dus veel affiniteit heeft met glaswerk. Voor hij bij Ayano terecht kwam afgelopen mei was hij import en exportmanager voor Belgisch bier bij het Bier Paradijs en daarvoor runde hij acht jaar lang een eigen kroeg. Hij ziet de opzet en uitbouw van Ayano Direct als grote uitdaging. “Bij Ayano merkten ze al enige tijd dat er grote behoefte bestond aan bedrukt glaswerk in kleinere oplage. Het probleem van al die grote industriële machines is dat het veel te duur is om glaswerk te bedrukken in kleinere aantallen. De kosten voor ombouw zijn veel te groot. Maar gelukkig staat de techniek niet stil en bestaan er nu digitale printers om glaswerk te kunnen bedrukken.” Full Colour Normaal gesproken is drukwerk op glas beperkt tot acht kleuren (bij zeef- of tampondruk). Die beperking heeft digitaal printwerk echter niet. “Al wil je een hoge resolutie foto van je moeder op het glas”, het kan allemaal volgens Gabriëls. “We gebruiken een zogenaamde voorbehandeling, die zorgt dat het printwerk goed hecht en na het printen komt er ook een topcoat overheen om te zorgen dat het vaatwasmachinebestendig is. Op dit moment Wanneer je bedrukte glazen wilt bestellen, moet je dit maar al te vaak met duizenden stuks tegelijk doen. Voorheen was full colour bedrukt glaswerk dan ook met name weggelegd voor de grote brouwerijen en drankmerken. Maar daar is nu verandering in gekomen. Ayano Direct biedt bedrukte glazen vanaf 144 stuks. Een gesprek met Tom Gabriëls, die verantwoordelijk is voor deze tak van Ayano. Bedrukt glaswerk in kleine oplage Ayano Direct: garanderen we 350 wasbeurten, maar waarschijnlijk kunnen we dat al snel naar boven bijstellen, aangezien de coatings en inkten zeer regelmatig verbeterd worden. Snelle levering In de promotionele producten markt is het bij deze aantallen belangrijk snel te kunnen leveren. Een distributeur bedenkt nu een leuke actie voor de kerst voor één van zijn klanten en wil wel de zekerheid dat het product ook op tijd klaar is. “We werken met een 55-tal verschillende glazen, die we altijd in stock hebben”, stelt Gabriëls. Daarmee volgen we gewoon de trends. Er zit dus altijd wel een glas bij dat je kunt gebruiken. Van fris- tot bierglazen en van whisky- tot cocktailglazen. We kunnen het standaardgamma binnen 2 weken bedrukt leveren. Maar heb je een spoedje, dan moet je zeker contact opnemen, want dan kijken we wat we kunnen doen. Ayano Direct werkt met een B-to-C webshop (ayanodirect.eu), maar werkt ook voor distributeurs. Tom Gabriëls komt graag met distributeurs in contact om uit te leggen wat hun prijsstelling bij de verschillende aantallen. DOOR PETER VAN GESTEL Tom Gabriëls z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 25
Richard Kies is een wandelende reclamezuil voor zijn eigen producten. Om iedere pols een prachtig horloge en daarnaast een dikke rij zogenaamde Logobeads. Combineer dat met een hippe bril en je hebt een beeld. Richard begin in 1996 met horloges, naast zijn vaste baan in de installatiewereld. “Ik heb letterlijk van mijn hobby mijn werk gemaakt”, vertelt Richard. “Het grappige is dat de installatiemarkt precies hetzelfde in elkaar zit als onze wereld, dus ik snapte al wel heel snel hoe de markt van promotionele producten in elkaar zat. Ik begon met het vertegenwoordigen van bepaalde horlogemerken in de retail. Toevallig kreeg ik toen de vraag van Veronica Magazine of ik niet een horloge voor ze kon maken met een logo ter promotie van het magazine. Dat werd zo’n waanzinnig succes, dat ik besloot de markt wat beter te onderzoeken en vervolgens heb ik de overstap gemaakt Als het gaat om horloges in onze branche, dan zijn er niet zo heel veel aanbieders. Maar de Haagse tongval en een horloge om iedere pols, verraad dat we bij Richard Kies zijn; de horloge specialist van D.W.F. Nederland Een gesprek over horloges en andere accessoires waar veel (ijdele) mensen, waaronder ik, warm voor lopen. De man met twee horloges DOOR PETER VAN GESTEL naar de business-to-business. In 2000 ben ik toen helemaal in de horloges gestapt. Toen ben ik als eerste product begonnen met een zelfbouw horloge, de Clockbox. Die moest je echt zelf in elkaar zetten.” Anders dan anderen Kies ziet er niet alleen anders uit, hij doet zijn ‘handel’ ook op een andere manier. Ik heb mijn horloges in principe compleet geassembleerd op voorraad liggen. Op het moment dat ik een bestelling krijg, zorgen we eerst dat al het artwork is goedgekeurd. Je kunt daarbij kiezen om de wijzerplaat te bedrukken en/ of de achterzijde van het horloge te laser graveren. Vervolgens halen we het horloge uit elkaar, bedrukken en zetten we het weer in elkaar. Dat doen we volledig in eigen huis. Dat heeft als voordeel dat ik over het algemeen binnen twee weken kan Richard Kies 28
(advertentie) 8 leveren en als het echt moet ook sneller. Dit gaat natuurlijk om de kleinere aantallen vanaf 10 stuks. Deze horloges komen met name uit Duitsland en Italië. Daarnaast hebben we natuurlijk ook suppliers in het verre oosten voor met name de grotere aantallen. Laat ik duidelijk zijn, ik ga voor design. Als een klant vraagt om een ‘horloge van 5 euro’ dan zeg ik je bedoelt een ding dat de tijd aangeeft en wat je om je pols kunt doen. Maar dat verkoop ik niet, ik verkoop horloges. Ik wil dat de eindgebruiker iedere dag met plezier mijn horloge draagt. Ik heb een minimum kwaliteitseis en daar hou ik mij aan. De ondergrens is dan ook een horloge van 10 euro en dan moeten het al behoorlijke aantallen zijn. Je moet het zo zien, ik verkoop de hele dag cadeautjes, ik mag de hele dag mensen blij maken. Dan heb je toch het leukste beroep van de wereld?” Relevant als de vraag komt Bij het bedrijf van Kies, D.W.F. Nederland genaamd, werken drie mensen full time. In de kerstperiode zijn dat er zes of zeven afhankelijk van de drukte. Kies levert behalve horloges met een logo ook Logobeads (kralen armbanden met mogelijk een logo te graveren) en horloges en sieraden voor keuzeconcepten en loyaliteitsprogramma’s. Daarnaast heeft hij ook een tweetal eigen merken (Kiber en Smash), die hij zowel promotioneel als rechtstreeks aan de consument levert. “We zijn pas relevant op het moment dat een wederverkoper een vraag krijgt”, zo vertelt Kies. “We hebben dan ook een heel specifiek product. Ik zeg altijd tegen een distributeur, neem me nou eens mee naar een goede klant en dan leg ik uit wat een horloge kan doen voor het merk van die klant. En dat kan dan een verkoop bevorderende actie zijn of iets anders, maar ik weet zeker dat ik die klant enthousiast kan maken voor horloges. Distributeurs die dat aandurven verkopen echt heel veel horloges. En die zien ieder jaar weer repeat orders. Die zien dat het werkt. Neem nu een trend als de opkomst van smartwatches. Die zijn zo goed in te zetten voor bedrijven die duurzaam met hun personeel omgaan. Daar kun je geweldige campagnes voor bedenken.” “Ik verkoop de hele dag cadeautjes. Dan heb je toch het leukste beroep van de wereld?” 2022 - nummer 5 – promzvak.nl 29 z
(advertentie) 9 De man met twee horloges Onderscheid Zoals gezegd, Kies probeert dingen anders dan anderen te doen. In assortiment, in design maar ook in service. “Laten we even bij de smartwatches blijven. Heb je wel eens zo’n ding gekocht en geprobeerd te installeren? In negen van de tien keer mis je de helft van de functies. Wij maken voor ieder product een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Niet vertaald vanuit het Chinees, maar echt opnieuw gemaakt, zodat je als eindgebruiker optimaal gebruik kunt maken van alle functies. Daarin zijn we echt anders dan onze concurrenten. Daarnaast zijn we een van de eerste partijen in de markt die ook hybride horloges leveren. Laten we voor het gemak maar even zeggen analoge horloges met smart watch functies. In de retail zijn deze nu ‘hot’ dus daar komt langzamerhand ook vraag naar in onze markt. En wat echt helemaal nieuw is, is het duurzame horloge. En dan zeg ik dat heel voorzichtig, want een horloge kan nooit helemaal duurzaam geproduceerd worden, maar er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame en gerecyclede materialen. Het heeft een solar uurwerk, waarbij de wijzerplaat de zonnecel is. De band is van kurk en jacroki en de kast is van een biobased materiaal. Ook de verpakking is van volledig recyclebaar materiaal. Ook bij dit horloge is de wijzerplaat te bedrukken en de achterzijde te laser graveren of te bedrukken. Dit zijn leuke ontwikkelingen en je hebt weer een verhaal te vertellen richting distributeurs.” Logobeads Een product dat nu echt populair begint te worden verkoopt D.W.F. Nederland onder de naam Logobeads. Dit zijn kralenarmbanden waarin een logo of een naam of allebei gelaserd kan worden. “In het begin heb ik de fout gemaakt ook de merknaam op het product te zetten”, zo vertelt Kies. “Wederverkopers waren hier niet blij mee. Toen ik had besloten die merknaam eraf te halen, begon het product ineens heel goed te lopen. Zo leer ik elke dag nog. Het leuke aan dit product is dat je het volledig kunt personaliseren door de naam van de ontvanger erop te zetten. Bovendien kun je wanneer je dat wilt ook eigen combinaties maken. Maar je kunt ook kralen in je eigen logo kleur laten maken. Dan krijg je dus echt een band op maat. Dat kan al vanaf 100 stuks. Dit jaar gingen na corona natuurlijk ook alle evenementen weer door. En je kunt je voorstellen dat het heel leuk is om zo’n band als toegang te gebruiken. Je kunt deze altijd dragen en dan heb je toch nog die positieve associatie met de organisator van het evenement. Eigen merk en private label D.W.F. Nederland heeft een eigen merk voor zowel consumenten als in de b-to-b markt. De merknaam is Kiber (spreek uit kaiber). Dit zijn horloges in het midden- en hogere segment, vanaf ongeveer 400,-. In de b-to-b markt gaat het vaak om cadeaus voor jubilarissen, verjaardagen en ga zo maar door. Kies: “Daarnaast hebben we het merk Smash, dat eigenlijk speciaal wordt ingezet voor loyaliteitsprogramma’s en keuzeconcepten. Maar het wordt ook rechtstreeks verkocht. In keuzeconcepten is het belangrijk dat mensen een referentie hebben. Ze kunnen opzoeken dat het horloge in de winkel 80,- kost, terwijl ze het binnen dit keuzeconcept kunnen kopen voor bijvoorbeeld 45,-. Dan hebben ze een goede deal. Tot slot doen we ook veel private label. Dus wij maken horloges dat onder een merknaam verkocht wordt. Dat doen we voor grote merken, maar bijvoorbeeld ook voor voetbalclubs. Zoals deze voor ADO. (lachend) Ik ben de enige Ajacied die bij ADO over de vloer mocht komen om over horloges te praten.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 31
12 MAANDEN OPVALLEN MET KALENDERS MEERMAANDSKALENDERS - BUREAUKALENDERS - NEUTRALE KALENDERS WWW.KALENDERGIGANT.NL OF 010 - 245 25 25 SPECIALIST NEDERLANDSE EN BELGISCHE RESELLERMARKT OF MAAK KENNIS MET ONZE PARKEERSCHIJVEN PARKEERSCHIJFGIGANT.NL De Amert 601, 5462 GH Veghel +31 (0)88 - 46 46 300 sales@arvas.nl www.youfocus.nl 3 jaar GRATIS transferpers Focus op uw core business 3 jaar onderhoud + = Pe smachines kwaliteit WORK PROMO SPORT Word nu partner en ontvang een gratis transferpers!
Voor de mensen die Diederik en Ton niet kennen; Dierderik was mede-oprichter van Xindao (tegenwoordig XD Connects) en Ton heeft onlangs afscheid genomen als CEO van de Plato Groep. Een ‘shitload’ kennis en ervaring dus, die samenkomen in het nieuwe concept Treebytree. Om kort te gaan is Treebytree een giftconcept, waarbij je als bedrijf bomen kunt weggeven. Het concept wordt via distributeurs in de markt gezet en de uiteindelijke ontvanger van de gift krijgt een complete (veelal digitale) beleving. Zo kun je precies zien waar de boom staat (via satelliet), hoeveel impact je boom maakt, hoe de boom groeit, welke boer je boom verzorgd etc. Regelmatig krijg je persoonlijke mail over hoe het met je boom gaat. Hoe is Treebytree ontstaan? “Eigenlijk moet je dan terug naar het jaar 2017 toen ik Xindao verkocht samen met mijn toenmalig zakenpartner Sander Hubar”, vertelt Diederik. “Ik had toen besloten dat ik niet achter de geraniums wilde zitten, maar een positieve impact wilde maken op de wereld. Dan ga je om je heen kijken en via via werd ik gekoppeld aan Justdiggit. Voorheen dacht ik altijd dat NGO’s bureaucratische, slaapverwekkende organisaties waren. Maar ik kwam juist terecht Wanneer twee ‘oudgedienden’ uit de promotionele productenindustrie elkaar vinden in een nieuw concept, is dat de moeite van het bekijken waard. Helemaal als het gaat om een duurzaam concept dat exclusief via distributeurs in de markt gezet gaat worden. Een gesprek met Diederik van Styrum en Ton Lobker over Treebytree. The gift that keeps on growing Treebytree: DOOR PETER VAN GESTEL in een hele dynamische en energieke omgeving, met mensen van heel diverse afkomst. In 2018 verhuisde ik van Shanghai naar New York en heb ik Justdiggit geholpen met hun aanwezigheid op de Climate Week. Dat vond ik heel leuk. In 2020 kwam ik terug naar Nederland en ben ik lid geworden van het MT, overigens geheel onbezoldigd. Vervolgens kregen we van vele partners van Justdiggit (Tony Chocolonely, Timberland, Greenchoice, DHL etc.) de vraag of we niet iets van vergroening aan hun personeel konden geven. Justdiggit is daar echter niet voor ingericht. Toen ben ik de markt goed gaan onderzoeken en ik zag dat er best wel wat gebeurde op dat gebied. Maar de ervaring van het geven komt vaak niet overeen met de branding van het bedrijf. En vaak is het niet meer dan een certificaat, terwijl ik dacht dat dit vele malen beter zou kunnen. Het zou veel meer een beleving moeten zijn.” Alleen via distributeurs “Er is een enorme beweging op gang gekomen van bedrijven die goed willen doen. Niet alleen de multinationals die zich gebonden hebben aan ‘net zero’, maar ook bij een brede laag eronder. Ik ben al jaren lid van de entrepeneurs organisation, een wereldwijd netwerk van ondernemers. In Nederland zitten daar 250 bedrijven in en nu al is meer dan 60 bedrijven bezig met een B Corp aanvraag. Diederik van Styrum en Ton Lobker 34
9 Om even duidelijk te maken hoe belangrijk een duurzaamheidsbeleid is. Dat betekent dat duurzame corporate gifting ook veel belangrijker gaat worden de komende jaren. De vraag is er. Maar eerlijk gezegd zijn daar nog weinig concepten voor. Helemaal als je gebruik wilt maken van het distributeursnetwerk. En dat is volgens mij onze kracht. De marge op ons product is net zo goed, zo niet beter als op die pen of die cap. Dan is er de motivatie onder distributeurs ook om ons product aan te bieden aan hun klanten. Bovendien kun je door bomen te giften communiceren dat je in ieder geval als bedrijf iets doet om CO2 te compenseren.” Social enterprise met een purpose Treebytree is opgezet als een social enterprise. In eerste instantie dacht Diederik het concept onder te brengen bij Justdiggit. Maar een NGO kan niet risicodragend investeren in een nieuw concept. Het platform en een organisatie opzetten, vraagt nogal wat. Daarom trok hij Treebytree los van Justdiggit en besloot hij Ton erbij te betrekken. Ze maakten er een eigen entiteit van te maken, maar wel met een duidelijke samenwerking met Justdiggit. “Dertig procent van de winst van Treebytree gaat naar Justdiggit. En de winst voor Treebytree is gemaximaliseerd op 8%. De rest investeren we zelf rechtstreeks in vergroening. Met name deze bedrijfsstructuur sprak me enorm aan. We kunnen hiermee echt impact maken. Dit is het allereerste echt 100% duurzame promotionele product dat een distributeur kan inzetten richting zijn klanten. We zijn dan ook enorm ambitieus. We willen een miljard bomen geplant hebben in 2050.” Wereldwijd uitrollen Die ambitie is alleen waar te maken als Treebytree ook op Europese schaal actief gaat zijn en als het product ook verder uitgebreid zou kunnen worden. Naast de mogelijkheid om hele kleine aantallen bomen te geven kan er ook een bedrijfsbos aangeschaft worden. Die kun je bijvoorbeeld als bedrijf kopen en vervolgens weer ‘doorgiften’. “Het gaat erom dat je het ecosysteem van een land kunt veranderen” stelt Diederik. “We helpen de allerarmste boeren met het vergoenen van hun land. Dat geeft ze weer perspectief en heeft een positief effect op hun inkomsten. Dat je daarmee ook CO2 onttrekt is natuurlijk een mooi gevolg, maar is niet perse ons eerste doel.” Ton valt bij “We hebben natuurlijk het voordeel dat we allebei veel kennis van de markt hebben en ook binnen Europa ons netwerk hebben. We kunnen dit concept dan ook snel opschalen naar Europees niveau. Diederik heeft weer zijn connecties in de VS, dus ook daar zullen we TreebyTree introduceren. Degene die het bedrijf gaat runnen is Dirk Bijl de Vroe, die hiervoor duurzaamheidsmanager bij Stedin was. Hij zal echt voor de operatie verantwoordelijk zijn, terwijl wij veel meer de strategie en de uitbouw proberen te verzorgen. Dat kan ook veel meer vanuit de achtergrond.” Meerdere NGO’s Wanneer het platform eenmaal goed staat en TreebyTree voldoet aan de behoefte in de markt is volgens Diederik de kans groot dat het bedrijf het platform openstelt voor meerdere NGO’s. “Er zijn natuurlijk veel organisaties die vaak de vraag krijgen of ze iets kunnen doen met hun product of dienst als relatiegeschenk, maar die gewoon de kennis en de middelen niet hebben om hier iets mee te doen. Wij kwamen van de week toevallig een NGO tegen die zich bezig houdt met het terugplaatsen van koraal op verschillende plekken in de oceaan. Stel je voor dat wij de experience bouwen rondom een stuk koraal weggeven, hoe mooi zou dat zijn. Het zou me niets verbazen als wij in de toekomst die kant opgaan.” Wie met Diederik en Ton praat over het Treebytree concept, kan niet anders dan enthousiast worden. Ze hebben dit bedrijf echt opgezet vanuit de gedachte iets terug te kunnen doen voor de wereld. Daarbij gebruik makend van de enorme kennis van onze markt. Ik ben er heilig van overtuigd dat TreebyTree een succes gaat worden en dat distributeurs het concept kunnen inzetten om zichzelf op het gebied van duurzame geschenken te kunnen onderscheiden. Kijk voor meer info op www.treebytree.earth “Dit is het allereerste echt 100% duurzame promotionele product dat een distributeur kan inzetten richting zijn klanten.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 35
8 (advertentie) Bouwbeurs 2023 krijgt een paviljoen waar ruim dertig distributeurs hun bouwgerelateerde producten tonen. De 150 vierkante meter grote ‘special interest’ stand wordt een welkome verrassing voor de beursbezoeker, zo meent initiator en PromZ-uitgever John Michael Swaab. Voor hij uitlegt wat de gedachte is achter deze bijzondere beursdeelname, kunnen we er niet omheen om eerst terug te blikken op de eigen eindklantenbeurs PromZ.live. De landelijke beurs vertoonde de afgelopen jaren al een neergaande trend. Als alternatief werd mei dit jaar in Brabant een regionale editie gehouden. Ook de kortere reisafstanden en het bredere beursaanbod hielpen echter niet het tij te keren. Einde levenscyclus John Michael Swaab: “Na 20 jaar PromZ Event en PromZ.live moeten we gewoon erkennen dat de levenscyclus van een eindklantenbeurs met promotionele producten en relatiegeschenken ten einde is.” “Voor het overgrote deel van de doelgroep is de beurs meer ‘nice to visit’ dan ‘need to visit’ omdat het maar een beperkt onderdeel Leveranciers van promotionele producten en relatiegeschenken als exposant op de Bouwbeurs? Klinkt niet logisch. En toch gaat het gebeuren. In februari 2023 presenteren naar verwachting een dertigtal vakgenoten zich op de beurs die tweejaarlijks zo’n 75.000 bezoekers trekt. ‘Het PromZ paviljoen wordt een welkome verrassing op de beursvloer’ Promotionele sector presenteert zich op de Bouwbeurs DOOR EDWIN NUNNINK is van hun hele takenpakket. Een pandemie en personeelstekort werken dan nog eens extra hard door.” “Ook is er geen onderlinge cohesie tussen de bezoekers, omdat er een grote variatie is qua functies, branches en bevoegdheden. Die is wel belangrijk want een beurs hoort ook het vlaggenschip en feestje van een branche te zijn.” z 2022 - nummer 5 - promzvak.nl 37
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5