Uit onderzoek van de PSI blijkt dat omzetten van bedrijven in de promotionele productensector in Europa in 2017 met gemiddeld 5,2 % gegroeid zijn. Voor 2018 verwachten zij een groei in Europa van 5,3%. De leveranciers van promotioneel textiel gaan zelfs uit van een groei van 7,6%.
De belangrijkste branches voor de omzetten in 2017 in de productenbranche waren automotive, financiën, handel, bouw en toerisme. Populaire promotionele producten in 2017 waren elektronische en multimediale gadgets, promotionele kleding, school- en kantoorartikelen en lifestyle artikelen. Steeds meer ondernemingen in de sector van promotionele artikelen vinden duurzaamheid een belangrijk thema. De suppliers lopen hierin voorop. In toenemende mate zijn ze actief bezig met aan duurzaamheid gerelateerde certificaten, zoals TÜV, EMAS, ISO, BSCI, SEDEX en FSC. Ook de interesse van eindklanten in duurzaamheid groeit, aldus de PSI.
Nederland
Uit de in april, in opdracht van PromZ Vak, gehouden meting kwam naar voren dat de omzetgroei voor Nederlandse distributeurs in 2017 ruim 9% bedroeg. Voor het gehele jaar 2018 verwachten de distributeurs in Nederland een gewogen omzetgroei van 8,7%.
In het komende nummer van PromZ Vak vindt u meer uitkomsten van het onderzoek.