De Melchelse leverancier van relatiegeschenken en promotiemateriaal Gemaco neemt zijn Britse sectorgenoot Supremia over. Met deze overname zet Gemaco een reuzenstap in Noord- en Zuid-Amerika en vergroot het zijn aanwezigheid in Azië.
Capiton
De overname van Supremia is de eerste omvangrijke deal van de Mechelaars sinds het Duitse investeringsfonds Capiton begin vorig jaar in het kapitaal stapte. Oprichter Olivier Somers en het management bleven toen aan boord en verhoogden zelfs hun participatie. Hoeveel Gemaco – in 2016 genomineerd voor de onderscheiding Onderneming van het Jaar – op tafel legt om de Britse groep in te lijven, is niet bekend.
Toen Capiton vorig jaar instapte, stond expansie in de VS en Azië bovenaan op het prioriteitenlijstje van Gemaco. Tot dan toe kwam respectievelijk maar 10 en 20 procent van de omzet uit die regio’s. Die verhouding wil het bedrijf graag op een derde krijgen. Gemaco mikt tegen 2020 op een omzet van 250 miljoen euro. In 2016 was dat 90 miljoen.
Familiebedrijf
Het bijna 40 jaar oude Supremia is net als Gemaco gespecialiseerd in promoproducten en merchandising in opdracht van multinationals. Het familiale bedrijf werd in 1981 opgericht en prijkt al enkele jaren in het klassement van de 200 snelst groeiende bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.
Bron: De Tijd