Door de coronacrisis zien veel ondernemers de omzet verdampen. Ondernemers vragen zich af: Kan ik de kosten voor de huur, het personeel of mijn verzekeringen nog wel betalen? Op alle fronten kan de overheid voor de ondernemer het verschil maken. Naast de economische noodmaatregelen kunnen ook minder bekende regelingen heel belangrijk zijn.
Ondernemersorganisatie ONL en brancheorganisaties Platform Promotional Products (PPP) en CLC-VECTA roepen daarom op om de werkkostenregeling tijdelijk te versoepelen. Dit doen zij middels een open brief aan staatssecretaris Vijlbrief van Financiën. Deze regeling biedt werkgevers veel mogelijkheden: van belastingvrij een geschenk aanbieden aan werknemers tot een bedrijfsuitje organiseren. In deze moeilijk tijd kan dit een grote steun in de rug zijn voor werkgevers om iets extra’s te doen voor het personeel. Om hen te bedanken, te motiveren of bij te staan. Daarnaast is een verruiming van de werkkostenregeling goed om de zwaar getroffen horeca- en evenementenbranche in de toekomst weer op gang te laten komen.
PPP en CLC VECTA zijn belangenbehartigers van de promotionele productensector en ondernemers in de evenementenbranche. Laatstgenoemde branche verkeert momenteel in zwaar weer omdat bijna alle evenementen zijn afgelast. Ook de omzet van bedrijven uit de promotionele productenbranche zijn flink gedaald. Gefabriceerde producten voor afgelaste (sport)evenementen kunnen immers de prullenbak in.
Bovenstaande organisaties stellen daarom voor om de werkkostenregeling te versoepelen. Momenteel hoeven werkgevers geen belasting te betalen over een bedrag dat gelijk staat aan 1,7% van de gehele loonsom tot 400.000 euro. Over het bedrag dat daarboven uitkomt, mag 1,2% belastingvrij worden ingezet voor de werkkostenregeling. De beperking van de limiet in de loonsom tot 400.000 euro zou volgens de organisaties losgelaten kunnen worden. Een andere optie is om het limitatief percentage van 1,7% naar 5,0% te verhogen. Deze maatregelen zouden tijdelijk dit jaar voor een hoop lucht zorgen.
Als de werkkostenregeling verruimt wordt, geeft dit de promotionele productenbranche de mogelijkheid om zich te herpakken. Er hoeven dan geen onnodige ontslagen te vallen. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten. Werkgevers willen juist in deze moeilijke tijd een extra attentie geven aan hun werknemers, zoals een restaurantbon. Ook bedrijfsuitjes kunnen na de coronacrisis een goede impuls zijn voor bedrijven en de horeca- en evenementensector.
‘Juist nu moeten we alle kansen grijpen om ondernemers in de zwaarst getroffen sectoren tegemoet te komen’, zegt ONL-voorzitter Hans Biesheuvel. ‘De werkkostenregeling biedt hier mogelijkheden. Laten we die met beide handen aangrijpen.’