De vakjury heeft bekend gemaakt welke distributeurs zijn genomineerd voor de titels Leverancier van het Jaar 2016 en Best Online Performance 2016. De eerste titel is de award voor de beste full service distributeur, de tweede gaat naar de beste internetleverancier. Net als voorgaande jaren kunnen ook eindklanten via een speciale site meestemmen.
Er zijn 15 nominaties voor de Leverancier van het Jaar. Dat zijn BeGlobal, Bovi, Brandpremiums, Compacon, Gemaco, Hokra, Intercédé, IGO Post, Interimage, Keiretsu, Kop & Schouders, Robitex, Van Helden, Webo en WOT-P. De 10 genomineerden voor de Best Online Performance zijn allgifts.nl, budgetgift.nl, hiephiepkado.nl, igopost.nl, mainsales.nl, maxilia.nl, multigift.nl, pinkcube.nl, relatiegeschenken.nl en vanhelden.nl.
Suppliers ontvangen over enige tijd een emailing om hun stem uit te brengen op een van de genomineerden. De stemmen van eindklanten en suppliers bepalen mede de uitslag, die uiteindelijk in de laatste ronde door de vakjury wordt genomen.
Supplier of the Year
Nieuw dit jaar is dat er ook suppliers worden genomineerd voor de award Supplier of the Year 2016. Er komen twee categorieën: (voornamelijk) generalisten en (voornamelijk) specialisten. De distributeurs wordt tezijnertijd via een emailing gevraagd aan te geven wie hun favorieten zijn. De vakjury neemt hun stemmen mee in het bepalen van de uitslag.
Alle awards, ook de Publieksprijs, worden uitgereikt tijdens de feestelijke Night of the PromZ na afloop van de eerste beursdag van De Leveranciersdagen, die op 7 en 8 september plaatsvinden in de Jaarbeurs Utrecht. De awards zijn een initiatief van Het Portaal, en worden ondersteund door het PPP.
Criteria
Criteria voor de jury bij het toekennen van de award voor de Supplier of the Year zijn o.a. assortiment, betrouwbaarheid, communicatie & presentatie, vakkennis, accountmanagement en verdere ondersteuning van het handelskanaal, vernieuwing & innovatie.
Voor de Leverancier van het Jaar zijn de criteria o.a. vernieuwend, creatief, adviserend, vakkennis, zichtbaarheid en uitstraling naar de markt, financiële stabiliteit, aandacht voor MVO.
Criteria bij de Best Online Performance zijn o.m. vindbaarheid, overzichtelijkheid van de website, snelheid van reageren, assortiment, functioneren van de website.
Overall is het zijn van ‘het visitekaartje’ voor het vak en de markt een belangrijk criterium.
Vakjury
De vakjury bestaat dit jaar uit Robin Vogel (Buttonboss Group), Hans Janssen (voorheen Het Portaal), Edwin Bouman (PPP-voorzitter/WOT-P), Martin de Winter (Hokra), Arthur Strijbos (PSL Europe), Ron Boer (IGO/Clipper) en Karin Schaper (PromZ Vak/PromZ Magazine). (NB: de juryleden mogen niet meestemmen en meediscussiëren over hun eigen bedrijven.)