Het ene na het andere prachtige evenement wordt verschoven of afgezegd. De Formule 1 in Zandvoort, het EK voetbal, het Eurovisie Songfestival… En in alle eerlijkheid denk ik dat het einde nog niet in zicht is. Zo verwacht ik ook dat de Olympische Spelen in Tokyo en Sail in Amsterdam – ondanks het feit dat het nog ver weg is – op de nominatie staan om verschoven te worden. Intern hebben we veel discussie over hoe het straks zal gaan. Ik verwacht persoonlijk best enige terughoudendheid bij consumenten om zich in grote mensenmassa’s te begeven in de periode na de corona piek. Mijn collega’s denken hier echter anders over. We zullen het zien…
Ons vakgebied beleeft roerige tijden. Dachten we eerst vooral met een distributiecrisis van doen te hebben als gevolg van gestokte leveringen vanuit China, nu ontkomen we waarschijnlijk niet aan een full blown economische crisis in eigen land. En dan praat ik nog niet eens over al het persoonlijk leed waar velen nu mee te maken hebben.
Toch is het niet alleen kommer en kwel. Deze tijd vraagt onder meer om creativiteit, flexibiliteit en improvisatie en laten we daar nu als vak juist heel sterk in zijn. Mooie initiatieven zoals het tegen inkoopprijs leveren van mondkapjes van Marieke van Wijngaarden van Aboriginal Marketing tot aan het aanbieden van ‘regelkracht’ van veel evenementenbureaus en het leveren van prachtige bedankjes aan zorgmedewerkers en andere mensen in essentiële beroepen door veel distributeurs. Dat tovert een voorzichtige glimlach op m’n gezicht. Stay safe!