Jumbo is voor de tweede keer op rij verkozen tot het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Dit heeft een jury van Nederlandse consumenten bepaald. De Nederlandse consument beoordeelt Jumbo als persoonlijk en mensgericht. Er is sprake van een hoge betrokkenheid bij dienst en product.
De top-3 bestond uit Jumbo, Ikea en Rabobank. Initiatiefnemers van deze verkiezing zijn MarketResponse en Egbert Jan van Bel, auteur van het boek ‘Kloteklanten’.
De jury geeft de volgende motivatie: ‘Jumbo is hét voorbeeld van een bedrijf dat zijn klanten goed kent. De supermarkt heeft behulpzaam en vriendelijk personeel dat zijn uiterste best doet om alle vragen te beantwoorden. Opvallend was de reactie binnen 21 minuten van de organisatie op een klantvraag (per e-mail).’
Het oordeel van de jury is gebaseerd op drie criteria: een winkelbezoek, een vraag aan de klantenservice en een beoordeling van de communicatie-uitingen. Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden bij de beoordeling van klantvriendelijke bedrijven.
Top-10 beste bedrijven
De lijst van de tien beste bedrijven bestond uit : Albert Heijn, ANWB, Bol.com, C1000, Hema, Ikea, Jumbo, Plus, Rabobank en Wehkamp.nl. De top-3 branches die het beste scoren zijn: wonen, supermarkt en thuiswinkel. De hekkensluiters zijn: telecom, energie en overheid.
Opkomst internetbedrijven
‘Opvallend in de top-10 van dit jaar is de opkomst van internetbedrijven,’ aldus Cris Donze, expert klantmanagement bij MarketResponse. Consumenten ervaren het kopen op internet als een goed alternatief voor de traditionele winkel, die steeds vaker kampt met tekortkomingen bij het fysieke klantcontact.