Bij de (mislukte) top van de EU-leiders in Luxemburg, medio juni, zijn geen geschenken uitgedeeld. Het daartoe beschikbare budget ging naar een goed doel.Landen die een half jaar voorzitter zijn van de Europese Unie trekken doorgaans een aanzienlijk budget uit voor promotionele producten om het voorzitterschap op te luisteren. Toen Nederland in de tweede helft van 2004 voorzitter werd, werd de levering van promotionele artikelen Europees aanbesteed. Dit wil zeggen dat met de opdracht ten minste 150.000 euro was gemoeid.
De ruim 15.000 deelnemers aan EU-bijeenkomsten in Nederland kregen producten als paraplu’s, mokken, stropdassen, pennen en andere producten. Voor delegatieleden waren er zelfs digitale camera’s; journalisten moeste het met een wegwerpcamera doen. Zeven jaar daarvoor (1997) gaf Nederland een reiskoffer op wieltjes en was er voor de EU-leiders een fiets.
De Luxemburgse premier Juncker heeft tijdens de meest recente EU-top in Luxemburg met deze traditie gebroken. Het uitgespaarde bedrag is gedoneerd aan het VN-aidsfonds. Niet bekend is of de huidige voorzitter, het Verenigd Koninkrijk, het voorbeeld van Luxemburg zal volgen.