Voedselwaakhond Foodwatch heeft onderzocht dat de gele kinderfiguurtjes Minions in totaal vijftien ongezonde producten aanprijzen (snoep en andere zoete lekkernijen), en daarmee de kroon spannen. Frozen (Walt Disney) staat op de tweede plek (elf ongezonde producten), gevolgd door Buurman en Buurman en de animatiefilm Huisdiergeheimen (allebei zes). Ook Sesamstraat, de Ninja Turtles en de Smurfen prijzen relatief veel ongezonde producten aan, aldus Foodwatch.
Foodwatch nam in totaal meer dan honderd producten onder de loep, waarvoor reclame wordt gemaakt door kinderidolen. Daarvan bleken er slechts drie gezond te zijn. De organisatie hanteerde daarbij de criteria voor kindermarketing van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Kinderseries
Foodwatch vindt dat ook de makers van de kinderseries hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Hun figuurtjes dragen bij aan het groeiend aantal te dikke kinderen, door hun karakters in te zetten voor de promotie van ongezond voedsel, vindt Foodwatch.