Interim-manager Erik Visser van Maxilia heeft leveranciers van het online bedrijf een mail gestuurd waarin hij stelt dat volgens hem “een faillissement van Maxilia Service B.V. onafwendbaar is”. Maxilia verkeerde al langere tijd in financiële problemen en oprichter Cor van Engelenhoven heeft er alles aan gedaan om het schip vlot te trekken, maar het heeft jammer genoeg niet mogen baten. De site van Maxilia en de dagelijkse operatie valt overigens niet binnen de Maxilia Service B.V. “Het bedrijf en website zijn dus gewoon operationeel”, aldus marketingmanager Jan Willem van Welie van Maxilia.
De vraag is natuurlijk of de schuldeisers het huidige Maxilia die kans gaan geven – en zo ja, onder welke voorwaarden. Volgens van Welie zijn er slechts twee schuldeisers die het bedrijf niet meer willen leveren, de rest is allemaal akkoord. “Zoals ik al zei, het bedrijf draait dus gewoon door en de site is ook gewoon online en werkt.”
Behalve dat dit een persoonlijk drama is, is het ook slecht nieuws voor de markt. Niemand wordt hier beter van. Na het faillissement van Allgifts is dit de tweede online partij die het moeilijk heeft. Van Welie vindt beide gevallen niet vergelijkbaar. “Allgifts was failliet en het bedrijf is na het faillissement doorgestart. De huidige operatie van Maxilia is en blijft operationeel, het gaat alleen om de Service B.V.”
De vraag blijft waarom sommige van de ‘vroege’ online spelers het moeilijk hebben. Zijn er nog steeds te veel handen nodig om die orderstroom te verwerken en is er te weinig geïnvesteerd in de back-end? Is de investering in Google te groot, nu eindklanten steeds meer zoeken met behulp van AI-programma’s? Waarschijnlijk is er – zoals gewoonlijk – niet één oorzaak aan te wijzen. Duidelijk is wel dat de markt aan het verschuiven is.

