De PSI wil kijken of het een goed idee is om eindklanten toe te laten op de beurs in Düsseldorf. In meerderheid zijn Nederlandse distributeurs niet te spreken over dit initiatief.
Beursorganisator PSI wil in gesprek gaan met diverse betrokken partijen over de introductie van een Promotional Product Day, waarop distributeurs een gelimiteerd aantal van hun beste klanten mee mogen nemen over de beursvloer. Naar eigen zeggen wil de PSI op deze manier het promotionele product bij grote eindklanten onder de aandacht brengen om extra verkoopkansen voor distributeurs te creëren.
In opstand
Eind vorig jaar werd al een ballonnetje opgelaten. In PromZ Vak nr 4, 2011, vroegen we Michael Freter (PSI) er naar en polsten we de mening van een aantal distributeurs en suppliers. Nu het toelaten van eindklanten op de PSI dichterbij lijkt te komen, zijn er distributeurs in Nederland die in opstand komen en via branchevereniging PPP een collectief protest willen laten horen. Frank Visser (Bovi) is een van de distributeurs die nu het voortouw nam.
In PromZ Vak nr 4 van het afgelopen jaar noteerden we uitspraken van standhouders als bezoekers die zowel tegen als voor zijn.
Hans Jansen (Premiumburo Nieuwkoop) zei onder andere: ‘Ik zou het heel raar vinden als de PSI open zou zijn voor eindklanten. Ik weet ook wel dat onze business steeds transparanter wordt en dat eindklanten steeds meer zelf sourcen, maar het lijkt me geen goed idee dat wij dit proces zelf gaan versnellen, we ondergraven onze eigen positie.’
Rien Gluvers (Promar Sales): ‘Ik heb er een probleem mee als eindklanten naar de PSI komen. Die werelden moet je gescheiden houden.’
Peter Aafjes (PromAction): ‘Ik heb er geen moeite mee dat eindklanten de beurs bezoeken. Je kunt zeggen: dat ondermijnt het business model in onze branche, maar dat gebeurt toch al.’
Oene Mees (CCO Poulis): ‘Het meenemen van eindklanten naar de beurs lijkt me niet zo handig. Er zijn andere plekken waar leveranciers en eindklanten elkaar kunnen ontmoeten. De PSI is puur voor het vak en dat kan beter zo blijven.’
Stephan van Caulil (Benito): ‘Tegen het toelaten van eindklanten op de PSI heb ik principiële bezwaren.’
Bert Finke (Jurjen): ‘Ik heb er geen moeite mee om eindklanten toe te laten tot de PSI. Dat protectionisme is achterhaald, het geeft een schijnzekerheid omdat suppliers en eindklanten elkaar toch wel weten te vinden.’
André Kapaan (toen nog Assist Promotions, nu werkzaam bij Badge Promotions): ‘Dat er ook eindklanten over de beursvloer lopen vind ik niet zo’n probleem. Ze krijgen een kijkje in de keuken en beleven een leuk dagje uit met hun distributeur.’
Van de grote suppliers is vooral Willem van Walt Meijer van MOB een voorstander van het opengooien van de PSI voor grote eindklanten. Ook Cees Martens, tot november 2011 ceo van PF Concept, was er een groot voorstander van om eindklanten toe te laten. Opvallend genoeg zijn dit net twee grote Europese suppliers die – naar verluidt – niet aanwezig zijn op de PSI Düsseldorf in 2013.
Andere suppliers als Giving Europe, Xindao en PSL zeiden in PromZ Vak ‘geen eindklanten in hun stand te willen zien’.
De PSI wil deze zomer een definitieve beslissing nemen.