Het ziet er naar uit dat het verstandig is om zo vroeg mogelijk te gaan bestellen voor de piek die iedereen verwacht in het laatste kwartaal van dit jaar. De oorzaak? De enorme prijsverhoging van containervervoer vanuit China naar Europa (oplopend tot 20.000 dollar in het geval van spoedvervoer van een 40 foot container). Sowieso is het bijna niet mogelijk om per direct vervoer per boot te regelen. De gemiddelde wachttijd bedraagt inmiddels twee maanden. Brian Bourke, chief growth strategist bij freight forwarder Seko Logistics, noemde international Vervoer over water “the hottest restaurant in town,” in een interview dat hij had met de Wall Street Journal.
De oorzaak van de langere vrachttijden en de oplopende prijzen is een samenloop van omstandigheden. De blokkade van het Suezkanaal afgelopen maart, het tekort aan havenpersoneel door corona en de toenemende marktvraag door het ‘vrijkomen’ van de diverse westerse markten; gezamenlijk zorgt het voor vertraging, schaarste en dus prijsverhoging. Het Deense scheepsonderzoekbureau Sea-Intelligence ApS gaf aan dat tussen januari en mei van dit jaar 695 schepen vanuit China meer dan een week te laat arriveerden op hun bestemming. Kortom, het hele systeem loopt vertraging op.
Steeds vaker worden zowel suppliers als distributeurs gedwongen prijsverhogingen door te zetten naar hun klanten. Met name voor producten die veel ‘loze’ ruimte innemen zoals bijvoorbeeld tassen. Het lijkt verstandig om dus nu al te gaan nadenken over hoe je eindklanten te kunnen bedienen tijdens de hausse die we het laatste kwartaal van 2021 verwachten. Of een alternatief te bieden met promotionele producten die uit Europa komen.