Column: Doe vooral waar je blij van wordt - Promzvak
Sak van den Boom Wat is tegenwoordig nog stoer

Column:
Doe vooral waar je blij van wordt

Afgelopen week kreeg ik per post een pakketje met verschillende soorten kaas, mosterd, een leistenen plankje en een mes, een zogenoemd kaasplankje voor vier personen. Olijfje erbij, wat crackers en een mooi glas wijn, en de vrijmibo was compleet. Het pakketje kwam van een goede vriend die niet alleen de kaashandel op deze wijze een warm hart toedraagt, maar mij ook. We genoten er samen digitaal van. Ik werd er superblij van en heb diezelfde dag nog enkele goede vrienden met een geschenk verblijd. Dat gaf me een perfect gevoel. Daar was ik wel even aan toe.

Doe in deze tijd vooral dingen waar je blij van wordt. Daar zou bijvoorbeeld ook het opruimen van je werkplek bij kunnen horen. Ik citeer een artikel uit MT: ‘Marie Kondo heeft zich verdiept in deze tijd onder meer over je werkplek en andere zaken die je mogelijk kunt opruimen. Een leuke vorm van reflectie die verder gaat dan opruimen, en bestanden sorteren en in mapjes zetten. Ze zegt: vraag je af hoeveel plezier je hebt gehad aan je werk de afgelopen periode. Wat waren dingen die je gelukkig maakte? Wat waren klussen waar je heel ongelukkig van werd, maar die wel veel geld opleverden? En wat betekent dat voor je? Tijd wordt vaak gespendeerd omdat je nou eenmaal geld moet verdienen, omdat alles urgent lijkt of omdat je heel goed kan multitasken en dus zoveel mogelijk in je agenda zet. Mocht je daar de volgende keer mee worstelen, herinner je dan deze woorden: wissel niet een activiteit waar je van houdt in voor het najagen van een beloning waar je geen waarde aan hecht. Dat je heel veel verdient met iets doen wat je niet leuk vindt, kost je eigenlijk veel meer dan gewoon gaan doen waar je blij van wordt.’ (Bron: MT)

Ik kan me goed voorstellen dat je relaties met klanten of omgekeerd met bureaus eens kritisch onder de loep neemt. Welke voegen echt waarde toe, welke zijn leuk… We gaan een nieuwe werkelijkheid tegemoet waarin we naar verwachting anders naar ons werk zullen kijken. Besteed er tijd zou ik zeggen. Die tijd heb je nu. ‘Haal de bezem door carrière’, schrijft MT. En nog belangrijker, ga na hoe je die waardevolle relaties met een kleinigheid kunt verrassen. Met een geschenk kun je je reputatie en je dienstverlening een enorme boost geven. ‘Steeds meer organisaties zien daarom het belang van customer intimacy binnen de klantreis. Mensen doen immers graag zaken met mensen. Niet met bedrijven. Lukt het je om een goede band op te bouwen met je klant, dan creëer je uiteindelijk een grotere betrokkenheid en loyaliteit. Persoonlijke en unieke geschenken gedurende de totale customer journey versterken dit effect.’ Ik lees dit op Marketingfacts.nl. Geef jezelf een voorsprong door juist nu de relaties waar je veel waarde aan hecht wat extra aandacht te geven.

Sak van den Boom
Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine en PromZ vak.