Voor wie nog nooit van Bumba gehoord heeft, even een korte introductie. Bumba is een tv-clown uit de stal van Studio 100, die een simpele fantasie taal spreekt (mengeling van Nederlands, Engels en Spaans). Hij beleeft allerlei avonturen met verschillende circusvrienden (o.a. een beer, een aap en een olifant) . De doelgroep is (mijn inschatting) kinderen tussen de 2 en de 4 jaar.
Ik besloot een half jaar geleden kaarten te kopen voor de grote Bumba show, want mijn kleindochter van bijna twee jaar is groot fan. Zo kwam ik op een stormachtige zondagmiddag terecht in een theater in Almere. Voor alle duidelijkheid, vanwege het succes was de show verplaatst naar de grote zaal. De voorstelling begon om 16.00 uur. Vanuit de foyer kwam je een ruimte in waar je niet ontkwam aan een grote stand, tjokvol Bumba merchandise van poppen tot mutsen en van lichtjes tot bekers. Vanzelfsprekend misgun je die koters niets, dus je ontkomt er niet aan je pinpas te trekken om minstens twee tientjes uit te geven.
Toen ik eenmaal in de zaal om me heen keek zag ik dat werkelijk niet één begeleider de verleiding had kunnen weerstaan. De hele zaal zat vol Bumba mutsen. Ik zat eens even snel te rekenen en begon toch enige jaloezie te voelen. Wat heeft die Gert Verhulst toch een waanzinnige concepten ontwikkeld met Studio 100. Ik hoop van harte dat een Nederlands bedrijf verantwoordelijk is voor (een deel van) de merchandise.